Samenvatting Partnerpraat Schuldenlab070 | Sociaal incasseren

Op 21 mei kwam een besloten gezelschap bijeen in de bibliotheek van Den Haag om met drie partners van Schuldenlab070 te praten over een belangrijk thema, namelijk: Sociaal Incasseren. Onder leiding van Sadik Harchaoui, Chef de Mission van Society Impact, spraken Anika Jansen van Staedion, Miki Peric van Eneco en Mariska Hospers van CZ over hoe hun organisatie sociaal incasseren vertaalt naar de praktijk. Ook delen zij de resultaten én hoe zij sociaal incasseren een stap verder brengen.

Teamleider creditmanagement Anika Jansen geeft aan dat Staedion grote stappen heeft gezet met sociaal incasseren, maar dat ze nog lang niet klaar zijn. Staedion ging van ruim 200 ontruimingen in 2015 naar 7 ontruimingen in 2020. Een flinke vooruitgang dus. Ze proberen zo vroeg mogelijk in contact te komen met huurders die in de problemen zitten. Zo werken ze samen met huurders aan een duurzame oplossing en voorkomen ze ontruimingen. Ontruimingen zijn namelijk niet alleen voor de huurder vervelend, ze kosten de maatschappij ook veel geld. 

Expert Lead Partner Proces & Credit Riskmanagement Miki Peric vertelt dat de klant bij Eneco centraal staat, ook als het minder gaat met betalen. Nadat Eneco grote stappen heeft gemaakt in het verbeteren van hun eigen processen richten ze zich nu meer op preventie. Sociaal incasseren krijgt bij Eneco dan ook vooral vorm door de samenwerking met Geldfit. Dat gebruiken ze nu al meer dan twee jaar. Klanten met mogelijke betalingsproblemen worden doorgeleid naar Geldfit via de website en via de chatbot. Verder beëindigd Eneco contracten nooit zomaar zonder dat de klant persoonlijk is gesproken. Dit leidt tot 30.000 minder beëindigingen per jaar. Een belangrijke pijler van hun aanpak is nu de samenwerking met gemeenten; Hoe kunnen ze samen met andere partijen meerdere problemen van een klant oplossen?

Mariska Hospers, teamleider debiteuren bij CZ, geeft aan dat CZ na Sociaal Hospitaal in Den Haag in verschillende gemeenten verder is gegaan met een soortgelijke aanpak. Bij S.O.S. (Samenwerken over de Stelsels) draait het om samenwerken om klanten met multi-problematiek zo goed mogelijk te kunnen helpen. Inmiddels werkt CZ samen met 32 gemeenten. Resultaat is dat CZ ruim 14% minder klanten bij het CAK aan heeft hoeven melden. Dit is een win-win; het levert klanten én de maatschappij wat op. Daarnaast merkt CZ dat er minder vaak een beroep wordt gedaan op zorgvoorzieningen. 

Alle partners hebben indrukwekkende resultaten behaald door sociaal incasseren. Daarnaast geven zij aan nog grotere ambities te hebben. Hierbij is vooral de stap van sociaal naar duurzaam incasseren veelbelovend.